20'erne

Jernbanen var i 20’erne en uundværlig del af hverdagen og med Bramming-Funder banens herkomst til Stenderup-Krogager i 1916 opstod der et naturligt behov for at varer skulle transporteres. Det gav Erling Christensens bedstefar Mads Christensen, som dengang boede i Vesterhede, ideen til at starte vognmandsforretningen. I begyndelsen foregik transporterne dog med hestespand og det var hovedsageligt tørv, der i perioden fra 1922 og frem til midten af 40’erne blev afleveret på stationen i Krogager.

20'erne Erling Transport & Spedition i 1920erne

30'erne

Under depressionen i 30’erne, hvor pengene var små, blev der ved hjælp af nøjsomhed sparet op til Vesterhedes første Lillebil. Sådan hed den dengang – det var nemlig kun i de større byer, det var tilladt at bruge så fine navne som Taxa og Taxi. I 1933 investeres der i den første lastbil. Der kommer nye kræfter til, idet Erling Christensens far - Emil Christensen - bliver drivkraft i firmaet. Året efter flytter Mads Christensen til Stenderup. Forretningen i Vesterhede bibeholdes og begge afdelinger kører sideløbende frem til 1953. i 1937 etableres firmanavnet M. Christensen og Søn og der investeres i lastbil nr. 2. Der påbegyndes transport med kreaturer og svin og transporten med levende dyr fortsætter i 33 år helt frem til 1970

30'erne Erling Transport & Spedition i 1930erne

40'erne

Under besættelsen i 40’erne var alt besværligt! Mørklægning, kørselsrestriktioner og ikke mindst manglen på benzin. De få biler som måtte køre blev udstyret med gasgenerationer, der betød 30% mindre trækkraft. Kærbølling Bakke klarede man kun, hvis der blev fyret med bøgetræ!

Kørslen omfattede dengang mere daglige fornødenheder såsom foderstoffer, smør og æg. Det var også under krigen i 1942) man begyndte at køre mel for Valsemøllen. I 1944 startes der kørsel fra brunkulslejrene i Søby – kørslen fortsætter frem til 1968.

40'erne Erling Transport & Spedition i 1940erne

50'erne

Opgangstiderne i 50’erne er en periode som huskes med glæde. Amagerhylder, motorcykler, små biler, texas gule rose – jo det gik godt og det gjorde det også hos transportfirmaet i Stenderup, hvor Emil Christensen i 1953 overtager firmaet og den daglige ledelse fra sin far.

I 1955 kommer der igen nye kræfter til idet Emil Christensen søn, Erling bliver fast mand i firmaet. Samme år startes kørsel med kalk, ligesom der fragtes byggematerialer fra Aalborg til det midtjyske.

Firmaets vognpark er i 1958 vokset til 4 enheder.

50'erne Erling Transport & Spedition i 1950erne

60'erne

I 1967/68 fik landmændene for alvor øjnene op for mulighederne i anvendelsen af flydende ammoniak. Det medførte et kørselsbehov fra de store tankanlæg ved Fredericia ud til lokalforeningerne vestpå - fra Stenderup og helt ud til Oksbøl. Det var en spændende men travl periode , navnlig om foråret, hvor firmaet nærmest fungerede i døgndrift med Greta Christensen, som den uundværlige vagt ved telefonen. I 1969 overtager Erling Christensen firmaet og den daglige ledelse.

60'erne Erling Transport & Spedition i 1960erne

70erne

Med en ny mester i den gule førertrøje og en køreplan med visioner var der i 70’erne en masse gode ideer, som skulle realiseres. Det var svært at være pessimist og der blev bygget helt nye kontor- og værkstedsfaciliteter på Åtoftevej i Stenderup, ligesom der blev ansat en mekaniker. Der blev kørt med råvarer til de store grovvareselskaber, som selv var begyndt at fremstille foderstofprodukter. I 1972 opkøber Erling Transport-Spedition Valsemøllens vognpark. Købet inkluderer også al kørsel med mel i Jylland og på Fyn og i 1974 kommer Sjælland også med. I handlen indgår også Danmarks første meltankbil. Således har man i 1977 otte egne biler samt ca. 20 indchartrede.

70erne Erling Transport & Spedition i 1970erne

80erne

Tidligere tiders enkle behov for varekørsel ændrer sig i 80’erne til nye specifikke behov – man tilpasser sig kundernes transportbehov. Trenden hos bagerne med det varierende udbud af bagerbrød stiller helt andre krav til meltransporten. Nu er et par tanke på hver bil ikke længere nok. Nej, der kræves flere små kugletanke til de mange forskellige meltyper. Eksportkørslen tager form og i 1985 opnås der eksporttilladelse. I 1989 er vognparken oppe på 11 biler og ca. 35 indchartrede.

80erne Erling Transport & Spedition i 1980erne

90erne

I “de gode gamle dage” var det flot, hvis transporten nåede frem den aftalte dag. Sådan er det ikke i +90’erne – nu drejer det sig ofte kun om timer. Derfor er det så vigtigt med det helt rigtige materiel. Således investeres der i 1992 i en blokvogn med kran til transport af tunge emner. I 1994 startes tankvognskørsel med råvarer til produktion af minkfoder. For at klare efterspørgslen indkøbes der to tankbiler og to pallebiler. I 1997 fejrer Erling Transport Spedition 75 års jubilæum.

90erne Erling Transport & Spedition i 1990erne

00erne

I starten af det nye årtusinde har Erling Christensen efter 45 år i branchen valgt at geare ned. Den daglige ledelse er nu overdraget til Kim Kærsaa og Lars Benfeldt. Dette sikrer at Erling Transport & Spedition A/S også for fremtiden kan tilbyde sine kunder en transport der stadig bygger på Mads Christensens ide grundlag fra 1922: En sikker transport til tiden - er altid den billigste løsning!

00erne Erling Transport & Spedition i 00erne